Geschiedenis Hanzelijn – een lange weg

Nog even en de Hanzelijn opent officieel. De eerste treinen zullen zondagochtend gaan rijden. Er is veel aan vooraf gegaan, de plannen voor de lijn ontstonden al bij de inpoldering van Oostelijk Flevoland. Tijdens het ontwerp van Dronten was al duidelijk waar het spoor zou komen te liggen. Zelfs bij de bouw van het in 1988 geopende station Lelystad was er al rekening gehouden met de uitbreiding van twee naar vier sporen.

De Hanzelijn werd begin jaren ’90 veel samen met de Zuiderzeelijn genoemd en is opgenomen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport van 1995 – 1998; er was toen een hoop om de aanleg voor 2000 al te beginnen. In 1996 was het plan dat Hanzelijn uiterlijk in 2007 rijdende te hebben en niet lang daarna was er een sprake van geldtekort en waren er plannen pas in 2010 met de aanleg te beginnen.

Na jaren van plannen werd in 2003 het tracébesluit goedgekeurd en konden het daadwerkelijke plannen beginnen. Hoewel het tracébesluit was goedgekeurd was er in 2004 door de kamer toch een motie aangenomen voor het aanleggen van een tunnel in plaats van een brug onder de IJssel, tussen Zwolle en Hattem. Vanwege geldgebrek werd deze motie door de minister afgewezen. Het was in 2005 toen de aanleg van de Hanzelijn definitief werd ondertekend.

Toen de Zuiderzeelijn definitief niet door zou gaan werd het idee van de Hanzelijn steeds belangrijker. In 2007 is de bouw van de verbinding begonnen. Op 9 december gaan de treinen definitief rijden.