• Home »
  • Onderwijs »
  • Studenten Windesheim Flevoland presenteren onderzoek aan His Royal Highness Prins Edward

Studenten Windesheim Flevoland presenteren onderzoek aan His Royal Highness Prins Edward

Almere – De beschermheer van The International Award for Young People brengt vrijdag 22 mei een bezoek aan Almere voor een bijeenkomst over niet-formeel leren en de begeleiding van Awarddeelnemers.

Tweedejaarsstudenten Pedagogiek van Windesheim Flevoland voerden een onderzoek uit voor The International Award for Young People (TIAFYP), de organisatie die onderscheidingen uitdeelt aan jongeren die zich voor langere tijd vrijwillig committeren aan bijvoorbeeld vrijwilligerswerk of sport. Ze onderzochten de manier waarop Awardbegeleiders in Almere, Amsterdam en Baarn vormgeven aan ‘niet-formeel leren’. Want wat maakt een begeleider een goede Awardbegeleider?

De studenten en docenten presenteren de uitkomsten van het onderzoek vrijdag 22 mei van 11:00 tot 12:30 uur, op het Stadhuis van Almere aan de broer van Prins Charles, His Royal Highness Prins Edward, The Earl of Wessex KG GCVO, Trustee of the The Duke of Edinburgh’s International Award Foundation en Chair of the International Council en andere vertegenwoordigers van de stichting. Ook de wethouder van Onderwijs van gemeente Almere, René Peeters, is aanwezig. Het wordt een interactieve bijeenkomst, waarin studenten, docenten, betrokken Awarddeelnemers en Awardbegeleiders in gesprek gaan met de aanwezige gasten.

HRH Prins Edward reikt donderdag in Den Haag de Gouden Awards uit aan Nederlandse deelnemers van TIAFYP en gaat in gesprek met politici en bestuurders uit overheid en bedrijfsleven.

Studenten voerden een literatuur- en veldonderzoek uit over niet-formeel leren en de rol van de Awardbegeleiders in Almere, Amsterdam en Baarn. Want wat maakt een begeleider een goede Awardbegeleider? Welke kwaliteiten of competenties zijn belangrijk? Hoe motiveren zij, activeren zij en welke rol spelen zij in de praktijk? Kortom; hoe laten zij de deelnemers aan het Awardprogramma ‘niet-formeel leren’? Het onderzoek vond plaats in het kader van een Comakership binnen de opleiding Pedagogiek, een praktische opdracht voor een bedrijf of instelling. Studenten van Windesheim Flevoland verdienen de helft van hun studiepunten met Comakerships.

The International Award For Young People is een programma voor jonge mensen in de leeftijd van 14 tot en met 24 jaar. Jaarlijks volgen bijna duizend Nederlandse jongeren het programma, waarbij zij in hun vrije tijd activiteiten ondernemen op vier gebieden: vrijwilligerswerk, individueel talent, sport en expeditie/exploratie. Wanneer jongeren individuele doelen kiezen voor deze vier gebieden en er een vastgestelde periode aan werken, ontvangen zij een Bronzen, Zilveren of Gouden Award. Door deelname aan het programma zijn jongeren maatschappelijk actief en versterken ze hun sociale competenties. Het levert een positieve bijdrage aan de burgerschapsvorming en de persoonlijke ontwikkeling van jongeren.